טיול שנתי לגרמניה

טיול לגרמניה

אז שוב עשינו את זה לעצמנו, חברים שאלו את מיכאל – למה לו להקריב 3 שבועות מהחיים לטיול באוטו עם ילדים בחו"ל? הרי לא באמת מדובר במנוחה.

ובכן לדעתי כן מדובר בהפסקה, הפסקה מהיום יום, מהחשיבה על בעיות בעבודה, מהמדיה, מהטלפונים ובעיני זו גם הזדמנות לבלות עם ילדים על אמת. לא השעתיים אחרי המסגרות ולפני השינה. בילוי אמיתי עם שיחות, הליכות, חיפושים, בכי וכל הגבעלט (גשעפט?).

מיכאל ניסח את זה בצורה בסיסית יותר: "זה או חו"ל 21 יום עם הילדים באוטו או לקבל ממך סמסים 10 פעמים ביום – "מתי אתה חוזר?? הן משגעות אותי!".

בקיצור השנה החלטנו על צפון גרמניה, התאריכים (11-29.8) נגזרו כמובן מהחופש של הקטנות והאזור נקבע ע"פ מזג האוויר הקריר יחסית (כ-25 מעלות בממוצע). הגילאים של הבנות היו 3 ו-6, שתיהן עם מצבי רוח כמובן והקטנה לפעמים מגיעה למצבי הוריקן משתולל בחנות חרסינה, אבל זה מה שיש.

טיפ קטן לפני החופשה – להיות עם הילדים כמה ימים בבית לפני הטיסה עצמה (גם אם יש מסגרות ממש עד תאריך הטיסה), כך אם הם חולים/נדבקים במשהו, יש להם כמה ימים של החלמה בבית.

החזרה לארץ תמיד מתוכננת כך שיהיו יום-יומיים "להתרגל" ולנוח לפני תחילת המסגרות. דבר נוסף חשוב הוא תיאום ציפיות, גם עם מיכאל (כמה אני הולכת לתקוע לו מצלמה בפרצוף) וגם מול הקטנות - שאני הולכת לתקוע להן מצלמה מול הפרצוף. הם מתעצבנים מזה די הרבה, אולי בצדק, עד שאתה במקום מגניב ונח עם בירה, באה אני ומרימה את כולם לצילומי משפחה. אבל אין מה לעשות - זה חלק מהחבילה. חשוב להיות גם מתואמים בקטע של טיולים, כמה טבע נתכנן? כמה עיר וכמה קניות כמובן.

את הטיסות הזמנו יחסית מוקדם (כ-10 חודשים מראשון), בד"כ ככה גם חוסכים כ 20-30% אחוז כי לקראת אוגוסט המחירים קופצים. אנחנו תמיד מחפשים טיסות ישירות וגם בשעות נוחות – כשטסים עם ילדים כל אופציה אחרת הופכת את הטיסה לבלתי נסבלת.

המסלול נבחר כמסלול מעגלי שמתחיל בברלין (נחיתה ב-11.8), שם גם "נחנו" יומיים לפני תחילת המסלול. ב-14.8 לקחנו רכב ונסענו להרי הרץ (14-18.8). אחרי ששמנו V על טבע – חזרנו לקצת אורבניות בהמבורג הנהדרת (18-24.8). אחרי המבורג גילינו שההימור שלנו על האי רוגן (24-27.8) התגלה כמוצלח ביותר, הגענו לאי מגניב בים הבלטי - אפרט עוד מעט. חזרנו לברלין ליומיים מנוחה (27-29.8) ואז טסנו הביתה.

אז נתחיל:

11-14.8

בחרנו כמובן טיסות ישירות לברלין, המראנו ב12:00 והיינו בדירה שלנו כבר בשעה 17:00. הדירה ממוקמת באזור אלכסנדר פלץ (Berlin Almstadtstraße 15), מקום יחסית מרכזי ממנו ניתן להגיע לכל נקודה בברלין בתחבורה ציבורית. סגרנו את הדירה (ואת שאר המקומות) דרך Airbnb. אם תרצו – תדברו איתי ואשלח קישור.

אגב כשאתם אם טסים עם הילדים, חשוב מן הסתם לתכנן מה תאכלו באותו היום. אנחנו נחתנו ביום ראשון כך שרוב המקומות היו סגורים וטיפה נתקענו למרות שזו ברלין.

אז לברלין עצמה לא כ"כ עשינו תכניות, התכנון היה להיות שם עד ה-14 וכל מה שעשינו זה להסתובב במקומות מתוירים ולא מתוירים ובעיקר לאכול במקומות טעימים – ולא חסר כאלה. אז יום של בתי קפה, יום של אוטובוס גג פתוח וקניות וכבר הגענו ל-14.8.

ב-14.8 התכנית הייתה לאסוף את הרכב מאוד מוקדם ולזוז לתחנה הבאה שלנו - הרי הרץ, העיר גוסלאר.

את הרכב (סטיישן דיזל משפחתית) שכרנו דרך שלמה sixt בארץ, יחד עם הביטוחים היה הכי שווה לנו, בד"כ כשמדובר בתקופה ארוכה – אני תמיד לוקחת ביטוח, נכון שהסיכוי לדפוק את האוטו הוא אחד למיליון אבל תאמינו לי, אתם לא תרצו להתעסק עם הגרמנים בקטעים האלה.

14-24.8

לטיול יצאנו :) הרי הרץ, כ - 3 שעות נסיעה מברלין. רצינו לשלב קצת טבע וטיולים ולהימנע מהמקומות שכולם חורשים עליהם (דווקא אני מתלהבת לפגוש ישראלים ותמיד אני עוצרת וצועקת "מדברים עברית?" ואז מיכאל עוצר אותי ואומר שזה מביך. גם הישראלים שאני צועקת חושבים שזה מביך ורובם מתעלמים ממני).

הבחירה בעיני מצוינת, הרי הרץ משלבים את כל מה שתרצו - אגמים (מההה שובבב אגם?), עיירות קסומות (עבורי עיירה "קסומה" מסמלת אוכל מבאס) וטיולים ביער (גג קילומטר כי שם הסבלנות של כולנו מסתיימת).

את הנסיעה אנחנו מתכננים עם הפסקה, שעה וחצי של נסיעה, הפסקה לאוכל ועוד שעה וחצי באוטו. עם ילדות קטנות זה לא כיף ואני חייבת אותן רגועות אחרת אף אחד מאיתנו לא יסיים את הנסיעה בחיים (באחריות). לימים של נסיעות לא מתוכנן שום דבר "כבד", עצירה נחמדה בעיירה ואם יש משהו ממש על הדרך נעצור גם שם. אז יצאנו סביבות 10:30 וב-17:00 היינו כבר בגוסלאר. בחרנו בגוסלאר (Goslar) כבסיס לטיולי כוכב, העיירה ממש מדליקה ("קסומה") והייתה שינוי מרענן אחרי ברלין.

גם כאן בחרנו דירה דרך אירבנב (Goslar, Clausthaler Str. 58) ואחרי צ'יק אין קצר יצאנו לשוטט קצת בעיירה.

את היום הבא הקדשנו לגוסלאר והסביבה ללא יותר מדי נסיעות, התחלנו באר' בוקר בעיר העתיקה ואחרי שקצת הסתובבנו, קפצנו למכרות - WELTERBE BERGWERK RAMMELSBER, אתר שמור של אונסקו. לקחנו סיור (הכרטיסים סה"כ עלו כ-70 ש"ח לבן אדם), היה נחמד וקריר, כשסיימנו, קפצנו לעיר העתיקה לאכול ואחרי זה החלטנו לחתוך הביתה לנוח. באותו הזמן גם זוהר התחילה להיות ממש חמה ואני התחלתי לקלל בלב את האמא המצוננת במטוס שריססה את כולם עם החיידקים שלה.

אחרי לילה לבן וזוהר אחת חולה עם אוזן כואבת מאוד החלטנו לחפש רופא ילדים. עשינו גוגל על pediatrician ומצאנו מרפאה 15 דק מאיתנו עם ניקוד גוגל מספק. אני כבר דמיינתי איך אני משלמת 1000 יורו ביקור אצל רופא ילדים אבל כנראה תיירים נדפקים רק בארץ :). נכנסנו לרופא אחרי שעת המתנה, יצאנו עם אבחון של דלקת אוזניים ואנטיביוטיקה ותשלום די נמוך של 28 יורו על ביקור.

מיכאל "שמח" כי סוף סוף יוכל להשתמש בתרופות (הבאנו אנטיביוטיקה) שהבאנו מהארץ ל"מקרי חירום".

את היום הבא (16.8) עשינו מאור ברגוע, קפצנו למסלול "צמרות העצים" (Baumwipfelpfad Harz) - מסתבר שיש כאלה כמעט בכל מקום בגרמניה. מדובר ממסלול שנבנה גבוה (על עמודים) ואתם מסתובבים ממש בין צמרות העצים. מדובר בהליכה קלילה של כשעה עם הפעלות שונות בדרך, את החזור עשינו ברגל בתוך החורשה עצמה. לפני שיצאנו, אכלנו במסעדה נחמדה (יש המבורגר טבעוני) Sagenhaft Restaurant & Café.

בסיום המסלול אפשר להסתובב בפארק שסמוך לאטרקציה וגם שם יש מגוון מתקנים לילדים. אחרי זה חתכנו לאכול בגוסלאר אר' ערב והביתה. חייבים לקחת בחשבון שכל דבר עם ילדים לוקח שעות, כלומר כשאני כותבת שקפצנו לאר' ערב - מדובר בתהליך של כ-3 שעות לפחות, להכניס לאוטו, למצוא חניה, לצאת מהאוטו. ללכת לאט לאט לאט ולהתעכב על כל נדנדה שפוגשים בדרך וכ"ד, בנוסף לכל זה זוהר לא הייתה במיטבה אז גם היום הזה לצערנו היה יחסית קצר.

בבוקר למחרת (17.8) סוף סוף קמה בלי חום והחלטנו לבקר את העיירה המומלצת מדהימה Wernigerode (כ-40 דק' מאיתנו). לא חיפשנו אטרקציות אלא הסתובבנו קצת בעיר העתיקה וגם קפצנו למוזיאון המטוסים החביב Museum für Luftfahrt und Technik. אגב בכל האזור יש רכבת קיטור של פעם, מאוד יפה וגם הנסיעה נראית חוויתית. אנחנו וויתרנו בגלל זוהר (סתם, האמת הכרטיסים היו ממש יקרים, כ-50 יורו הכי נמוך).

כאן למעשה סיימנו את הפרק של הרי הרץ. בגדול היו מתוכננים כמה מסלולי טבע אבל בגלל שזוהר חלתה באמצע והיינו 6 ימים על אנטיביוטיקה - נשארנו עם קצת טבע ויותר עיירות "קסומות" :).

התחנה הבאה - המבורג המהפנטת, העיר השניה בגודלה בגרמניה. שילוב של אופנה, אמנות, אוכל טוב ומה לא. אני אישית מתחברת אליה יותר מברלין, למען האמת הייתי בהמבורג כמה פעמים בעבר ומאוד שמחתי לחזור.

הנסיעה הייתה אמורה להיות כשעתיים וחצי - אבל התארכה לשלוש וחצי. מסתבר שבקיץ הגרמנים משפצים את הכבישים - כך שכל הכבישים המהירים הצטמצמו לנתיב אחד בלבד.

הפעם שכרנו בית קטן עם חצר מהממת (Baron-Voght-Straße 9A, 22609 Hamburg) לא במרכז אלא יותר בקצוות ממש ליד נהר ה-Elbe. היינו כ-100 מטר מחוף קטן ולדעתי זה היה הבית הכי שווה בטיול. כמובן שהיינו עם אוטו אז מראש חיפשנו מקום לינה עם חניה. הנסיעה לעיר לקחה כ-15 דק ברכב או באוטובוס כך שהמיקום מבחינתנו היה מספיק טוב.

להמבורג השארנו הכי הרבה זמן, 6 לילות. חצי הקדשנו לעיר עצמה וחצי לטיולי יום.

18.8 - 24.8

את היום הראשון של המבורג (19.8, כי ה-18 היה סביב הנסיעה והגענו רק בערב) הקדשנו לבית קפה מפנק ואז גן החיות של המבורג (Tierpark Hagenbeck). לבית קפה פשוט ירדנו לנמל, לאחר מכן עשינו סיבוב בפארק על האלבה ואז חזרנו לקחת את האוטו ונסענו לגן חיות. גן החיות היה סופר מרשים, קיימת חלוקה לתחומים השונים וההשקעה מטורפת בעיצוב פנים. לדוגמא לפילים יש סוג של ארמון קטן עם מפל והקרבה אליהם מטורפת - ממש כמה מטרים. היינו שם כ-4 שעות. אחרי גן החיות נסענו לסופר והביתה לבשל ולנוח.

ב-20.8 הזמנו מראש מקומות לאטרקציה די מבוקשת בעיר - עולם המיניאטורות, Miniature Wunderland (את ההזמנות עשינו כחודשיים מראש באתר האינטרנט של המקום, זה מומלץ בטיפים שונים כי כשמגיעים בימים לחוצים - יכולים לבלות יותר משעה בתור, וכשמזמינים כניסה מראש באתר, אין צורך להמתין בתור וישר ניגשים לקופה).

בגלל שהגענו יחסית מוקדם (8:50 בבוקר) לא היה תור ונכנסנו ישר. כמובן שהיה מדהים, יש מיליון דגמים שונים וכפתורי הפעלה שעושים כל מיני הפעלות :).זה כיף גם למבוגרים וגם לילדים והכל מבוצע ברמת דיוק מטורפת.. לנו (המבוגרים) אחרי שעה זה קצת נמאס אז זה היה שעה כיפית ועוד שעתיים של "נו אלוהים כמה עוד אפשר". סיימנו בסביבות 11:00, ישבנו כמה דקות לאכול במסעדה שבמקום (מאוד חביבה - מעוצבת כסלון רכבת) ויצאנו.

המשכנו להסתובב באזור המחסנים (Speicherstadt - נחשב לאזור מוגן אונסקו או משהו בסגנון) - מדובר בכמה בלוקים של בניינים מהממים ענקיים מלבנים חומות מופרדים ע"י תעלות וגשרים. הבניינים תפקדו (וחלקם ממשיך גם היום) כאזור מחסנים מהגדולים בעולם. למקום סקסאפיל אפל של אנגליה בשנות ה-30, מומלץ ויפה.

לקראת 13:00 המשכנו רגלית לעיר העתיקה ואת שארית היום בילינו במסעדות וקינוחים. ממרכז העיר לקחנו אוטובוס (מומלץ לקנות כרטיס יומי למי שמתאים או לחילופין חד פעמי אם מדובר בנסיעה אחת), נסענו לחניה בה השארנו את האוטו (ליד עולם המיניאטורות) וחתכנו הביתה אחרי שעשינו קצת קניות ב-Lidl הקרוב.

את היום הבא (20.8) העדפנו לבלות קצת מחוץ לעיר, אז נסענו לעיר אחרת :). מה שנקרא day trip ללובק (Lubeck), נסיעה של כשעה סה"כ (חצי שעה לצאת מהמבורג ועוד חצי שעה בכביש המהיר - הזוי). מצאנו חניה מראש (יש אתר מצוין שמראה את כל החניות בעולם ואת העלויות שלהן לפי יום ושעה https://www.parkopedia.at/), עלה כ-18 יורו לכל היום. תמיד מומלץ למצוא חניה לפני שמגיעים ולחסוך שעה של ניחושים ותהיות במקום לא מוכר. לובק עצמה מהממת, אפשר להסתובב בה כל היום, ללכת לאיבוד ברחובות הקטנים (ממש ללכת לאיבוד, נדפק לנו הסים בנייד והתברברנו איזה שעה). בקיצור עיר מיוחדת עם טירות ואומנות ובכיף אפשר לבלות בה יום שלם או יותר.

את ה-21.8 הקדשנו לנמל המבורג המהמם. את רובו מומלץ לעשות במעבורת - פשוט לקנות כרטיסים לכל היום ולהתחיל לעשות תחנה תחנה. המעבורת מגיעה כל 20 דק בערך ועושה סיבובים במסלולים השונים. יש כ-4 קווים שונים לדעתי. אז עצרנו בבניין החדש של הפילהרמונית (Elbphilharmonie), המעבר התת קרקעי המפורסם (Alter Elbtunnel), המוזיאון הימי (Museumshafen Oevelgönne) ובין לבין הסתובבנו במזח המהמם וחנויות הדגים. אגב אם תתרחקו קצת לקצוות של אלבה (עם המעבורת הכוונה) תוכלו גם למצוא חוף שקט ואפילו לטבול קצת את הרגליים (או את הילדים) :). באחד החופים, ליד הבית שלנו פגשנו זוג אסייתי מהמם שהיה באמצע צילומי ההריון על החוף, היה די מצחיק והצלם זרם ונתן לי את המצלמה שלו לכמה שוטים :)

ב-22.8 עשינו טיול יום נוסף לעיירה מקסימה נוספת - לונבורג (Lueneburg). אגב מבחינתנו חלק מהחוויה זה גם לשוטט בסופרים המקומיים, אז בדרך עצרנו בסניף ענק של Lidl וגם חידשנו מלאי הביתה.

את היום (23.8) האחרון בהמבורג הקדשנו לצילומים בבית ובגינה המהממת שלנו, שתי הבנות קמו ברגל ימין אז השקעתי כשעה בצילומי בנות, אחר כך המשכנו לגן הבוטני המקסים והענק - Planten un Blomen ואת הזמן שנשאר "שרפנו" שוב על בתי קפה וקניות.

אני לא אוהבת לרוץ בלחץ ולשים V באטרקציות תיירותיות. אז מבחינתנו גם לשבת בבתי קפה בטיילת זו מנוחה מצוינת.

24-27.8

המקום הבא היה הפתעת הטיול, תכננו צפון גרמניה ואמרנו שנצפין קצת יותר. מפה לשם הגענו לאי רוגן (Rugen). מדובר על אי בצפון גרמניה, כשעתיים וחצי צפונית להמבורג.

המקום נראה כמו עיירת נופש קלאסית על הים. מדובר באי די גדול (שטח גוש דן) שמוקף ים.

באי מספר אטרקציות מרכזיות (אולי כ-10?). לא ביקרנו בכולן כי די נהננו בלא לעשות כלום על החוף שנראה כאילו נלקח מסדרת "שקרים קטנים" :).

חלק מהמקומות הם הצוקים המרהיבים ב - Jasmund National Park, המלון הענק שנבנה ע"י הנאצים - מבנה ארוך ונטוש שאני כצלמת אימצתי ישר לצילומי הבנות שלי, המזח המדהים - Sellin Pier והמגדלור Cape Arkona.. כל המקומות במרחקים של כ-20 - 30 דקות אחד מהשני כך שהנסיעות די קלילות.

מקומות הלינה מפוזרים בבתי הארחה על החוף. דירות בגדלים שונים, אנחנו לקחנו דירה עם 2 חדרי שינה ומטבח. בחרנו להישאר בעיר הנופש - Binz, עיירה מרכזית עם מסעדות, סופרים, פסטיבלים על החוף, בקיצור כל מה שצריך ע"מ פשוט לנפוש. היינו כ-10 מטרים מהחוף, החול לבן, החוף הנקי והים הבלטי הקר מלווה ברוחות הפכו את גרמניה למחזה מיוחד. חייבת לציין שהייתה חוויה שונה לטובה, ללא האטרקציות, בלי אלפי תיירים, רק הקהל מקומי ופסטיבל זמר כלשהו שאמנם היה מלא בזמרים מזייפים אבל יחד עם מלא בירה ענה על הדרישות. רוב הזמן בילינו בלהסתובב על הטיילת ולרבוץ על החוף, השמש של אוגוסט ליטפה והימים היו מושלמים לפחות עד 17:00.

ההלוך וחזור מהאי ניתן לעשות כמובן בצורה די קלה ברכב - דרך הגשר המהמם שמחבר בין האי ליבשת באורך של כמה ק"מ וממנו נשקף נוף מדהים של הים הבלטי.

27-29.8

אחרי הימים השקטים באי חזרנו לברלין, בדרך שטפנו ותדלקנו את האוטו ע"מ שלא נקבל קנסות בSIXT (אגב סיפור מצחיק על קנסות - מיכאל קיבל קנס על זה שהוא השתין ביער בדרך לברלין, 100 יורו, אני חושבת שזה בגלל שהם קלטו שאנחנו מישראל). אז מיכאל הוריד אותנו בדירה ונסע להחזיר את האוטו ל-SIXT, בגדול אנחנו תמיד לוקחים יום אחד אקסטרה עם האוטו כי אם החזרת האוטו היא אחה"צ אז מן הסתם זה אוטומטי יום נוסף. את היומיים עשינו בשיטוט ברחובות חדשים ומסעדות טבעוניות שמסתבר היו ממש ליד הדירה שלנו. קצת השלמת קניות ובעיקר הכנה לחזרה לארץ.

הטיסה חזרה הייתה 11:00 בבוקר והיה לנו מספיק זמן להתכונן, לקום לאר' בוקר, לשתות קפה ולהגיע לשדה.

נהג המונית היה בחור טורקי נחמד - פאטי, הוא הסיע אותנו גם בהלוך ולקחנו את הפרטים שלו לנסיעת חזור. אפשר ליצור איתו קשר בווטסאפ +49 163 4960766.

כרטיסי הטיסה עלו לנו כ - 5,800 ש"ח. חלק אומרים יקר, חלק אומרים רגיל. לא יודעת, תמיד בהתחלה זה מתחיל ב-200$, אבל אז אתה רוצה שעה נורמלית ומזוודה ואולי לשמור מקום. מפה לשם זה מתנפח תוך שניה.

אז בקיצור - הייחודיות של הטיול  התבטאה עבורנו ב-3 מקומות, הרי הרץ בגלל האזור הרגוע עם מלא טבע, המבורג - כי היא מדהימה ו משלבת אורבניות ומלא טיולי יום מסביב וכמובן האי רוגן, יופי כמו בסרטים.

שנה הבאה אני עדיין מתלבטת לאן לטוס. מקווה למשהו קצת מיוחד יותר ולא שוב אירופה - מה שבטוח המצלמה צמודה אלי :)

שלכם,

נועה

כל הזכויות שמורות 2016 © סטודיו נועה איזנשטט
- צילום הריון, צילום ילדים ומשפחה
חייגו: 054-5857477, כתובת: תל אביב, בן אביגדור 20.
כתבו לי באמצעות הטופס ליצירת קשר.