הי, מה קורה?
רובכם מכירים אותי (או לא) בתור "סטודיו נועה איזנשטט". אני כבר יותר מ- 10 שנים בתחום הצילום, פיתוח וניהול העסק שלי. במהלך העשור האחרון התוודיתי והתנסיתי במגוון טעויות, הצלחות, ניסיונות שיווקיים ומה לא במישור העסקי. צברתי ידע רב וכעת אשמח לחלוק אותו אתכם, צלמים, דייגים, בסטיונרים ועוד.
אתחיל ב- 7 טיפים שתקפים לדעתי לכל עסק מתחיל. לא משנה אם מדובר בצילומי בת מצווה, ילדים או עסק לציור אומנותי על פיצות. לכולנו עדיף להתחיל ולהתחשב בכמה נקודות בסיסיות:
1. אהבה - מה הקטע? אהבה? אז ככה – תאהבו את מה שאתם עושים. תתלהבו מזה, תעסקו בזה בכיף. הרבה יותר קל לקדם ולפתח עסק שמתרכז בפעילות / מוצר שאתם אוהבים. יותר מאתגר (ברמות) לקדם נושא רק בשביל כסף או מטעמי נוחות.
דוגמא לגישות שונות, פיצרייה:
עשה – אני מתה על פיצה, חייבת ליצור את הפיצה המושלמת. אנשים יעמדו בתור וילקקו את האצבעות. המגוון עצום! כל אחד יתאים לעצמו את הבסיס, הרוטב והתוספות. יהיה מעולה :).
אל תעשה – נמאס לי להיות מנהלת תיקי לקוחות רו"ח בחברה ענקית ולהשתעמם למוות. אני יודעת! אפתח פיצרייה כמו של השכן ממול..! אקנה קמח הכי זול, אוסיף קטשופ ואמכור ב100 ₪ למגש! מהיום תקראו לי בבקשה "שף" פיצות.
2. כשרון – "יכולת גבוהה מלידה בתחום כלשהו". החלטתם לעסוק בתחום כלשהו. האם אתם טובים בו? לא משנה אם מדובר בכתיבת שירה או הקמת עסק יבוא מוצרים מסין – חלק גדול מההצלחה בתחום המדובר הוא רמת הכישרון שלכם באותו התחום. פליזזזזז תהיו אובייקטיבים, תקבלו מלא מלא חו"ד מאנשים מזדמנים, תעשו סקר שוק (בעל או קרובי משפחה לא רלוונטיים במקרה זה), תאספו את כל המודעות העצמית שלכם אם יש לכם כזו – תעמדו מול מראה ותחליטו. יש לכם כישרון או לא. בהתאם, תקבעו את המודל העסקי שלכם.
לדוגמא - אין לכם כישרון? אתם מציעים את אותו המוצר כמו כולם? האסטרטגיה תהייה חדירה לשוק דרך תמחור (קביעת מחיר נמוך מהממוצע). יש לכם כישרון ואתם מדהימים? אז נתרכז במיצוב ובידול ותמחור גבוה.
3. מודל ואסטרטגיה עסקית - לצערי חברת חשמל סירבה להצעה שלי לשלם חשבונות עם אהבה, אז עד שזה יכנס לתוקף אנחנו נרצה עסק יציב ומרוויח. בשביל זה ננסח מודל עסקי ואסטרטגיה עסקית בקווים כלליים של העסק העתידי שלנו (הקטע החשוב הוא ממש לשבת ולכתוב מסמך word אחרת זה שווה לתחת). למה זה טוב? כי תיעוד מודל ופעילות עסקית בכתב מסייעת לנו להבין ולנסח טוב יותר את המטרות שלנו, לעלות על פערים ולהגיע לפתרונות ודרכי פעולה אופרטיביים. אז מה נכתוב במסמך..?
- מהות העסק – שם, מוצר, תיאור
- מטרות העסק (לאן תרצו להגיע?)
- מי הלקוחות שלנו? (למי נשווק את המוצר, האם מדובר בשוק חדש?)
- מי המתחרים שלנו? (מי כבר מוכר לאותם הלקוחות)
- מהו ערך מוסף של העסק / מוצר שלנו? – תתעכבו על זה. אם אתם מתקשים להגדיר את הייחודיות של המוצר שלכם או את הערך המוסף שלו (לעומת מוצרים דומים) אתם בבעיה רצינית. מאופי המוצר נגזרת כל התכנית העסקית שלכם. האם אנחנו מייצרים את המוצר שכולם מייצרים? (האם אתם Adudas?) האם אתם מייצרים מוצר ייחודי עם ערך מוסף? (האם אתם Adidas?)
- מהו מודל הרווחיות שלנו? (ממה נרוויח כסף)
יש עוד מלא נקודות אליהן צריך להתייחס אך נכון לעכשיו, לנו הבטטות זה מספיק.
4. ערך מוסף – אמנם סעיף 4 הוא קצת בתוך סעיף 3, אך שווה להתמקד בו. תחשבו, תגדירו ותנסחו ערך מוסף של מה שאתם מציעים ללקוחות. בין אם הערך המוסף שלכם הוא שונה מכל השאר או זהה לחלוטין – אתם צריכים לדעת, לשנן ולהאמין שאתם מציעים משהו טוב, שיסייע ללקוח ויגרום לשינוי לטובה (או לרעה במקרה ואתם סוחרי נשק).
לדוגמא שמי נועה ואני מזמינה אתכן להגיע לבוק בת מצווה בסטודיו שלי.. למה דווקא אצלי? כי במהלך שנותיי כצלמת התנסיתי בצילום אומנותי, צילום עירום ואופנה – תחומים שמעשירים את ארגז הכלים שלי ומסייעים לי לצלם בוק מחמיא, מיוחד, מכובד ומתאים לבנות 12. בנוסף אני מציעה את העין הייחודית שלי ואת הסגנון המיוחד שישתקף בתמונות.
או במקרה אחר (צד שני של מטבע) - שלום שמי ולדיסלב פטרושקין, אני צלם בת מצווה (מלפני שבוע), אני מזמין אתכם להגיע לצילומי בת מצווה דווקא אצלי בגלל שהעלויות הנמוכות שלי (מצלמת פילם של הבת שלי וגיטרה שבורה שמצאתי בזבל אתמול המתפקדת כתפאורה) מאפשרות לכן השקעה נמוכה במיוחד (99.90 ₪).
5. השתמשו באנשי מקצוע – לכל תחום יש אנשי מקצוע שיבצעו את המשימות בצורה מהירה ומהימנה (לדוגמא – ההריוניות מגיעות אלי לתיעוד ההיריון שלהן כי אני אעשה זאת בצורה מקצועית ואיכותית - למרות השכנוע של הבעל שה-LG 5 שלו יוכל לבצע את אותו תיעוד בדיוק עם אפקטים של שחור לבן וורד אדום). אמנם בתחילת הדרך אנחנו קצת קמצנים ומנסים לעשות הכל לבד, אך קיימות משימות אותן עדיף להוציא לoutsource, כגון הקמת אתר אינטרנט, יעוץ עסקי התחלתי או ניהול קמפיינים בפייסבוק. אמנם מדובר בד"כ בהוצאה לא קטנה אך בדרך זו נחסוך זמן יקר (אותו תמיד עדיף "לבזבז" על העשייה עצמה) ונרכוש את השירות הרצוי בצורה מקצועית יותר.
6. יעילות והימנעות מביזור עשייתי (או לוגו? באמת? זה מה שיגרום לזה לעבוד?) – זכרו, כל פעולה שלכם (אגב פעילות שיווקית היא חלק די חשוב מסעיף 3 – מודל עסקי) אמורה לתרום באופן ישיר או עקיף לשורה תחתונה – רווחיות. כלומר כל דבר שאתם עושים עבור העסק – חייב להשפיע בסופו של דבר על הכסף שנשאר לכם בארנק בסוף חודש (להשפיע הכוונה להגדיל).
לדוגמא - פתחתם עסק, לבחור דיסק און קי ממותג ממש, אבל ממש לא הדבר הנחוץ ביותר ולא, לוגו לא יגרום ללקוחות לדפוק לכם על הדלת.
7. סבלנות ואורך רוח – לא מדובר בתחביב, מדובר בחלק גדול מהחיים שלכם, בייבי שלכם ומקור פרנסה כמובן. הנפילות והכישלונות הם חלק מובנה מהדרך עד ההצלחה, אל תעצרו בהם, תמשיכו ללכת.
אוקי סיימנו בינתיים. בינינו יש עוד משהו כמו 100 סעיפים ואלפי תתי סעיפים שלא הזכרתי כאן, אבל מבטיחה שאנסה להיזכר ולהעלות הכל בכתב. בכל מקרה אדגיש – כל מה שנכתב כאן הוא לדעתי בלבד. אשמח אם תתקנו, תשפרו, תשתפו, תשאלו או סתם תגיבו ותכתבו מה דעתכם..
שלכם כמו תמיד :)
נועה איזנשטט