קבלה לחדר לידה – למה זה כל כך מסובך?

חדר לידה

יש הרבה מיתוסים על קבלה לחדר לידה, חלקם נכונים, רובם לא, חלקם מוצדקים, וחלקם לא. זה המקום לעשות לכם קצת סדר ולהסביר למה מציקים לכם עם פרוצדורות ובדיקות, כשרק באתם ללדת.

סיפרו לכם הרבה סיפורי זוועה על קבלה לחדר לידה. שזה לוקח המון זמן, שאת מתפתלת מכאבים ולאף אחד לא אכפת, שכל רגע דוחפים לך אצבעות, שאת זרוקה על כיסא במסדרון ולא מוצאת את עצמך, שבאת רק לביקורת של הריון עודף (איזה שם מוזר) ואת כאן כבר 4 שעות.

יש הרבה מיתוסים על קבלה לחדר לידה, חלקם נכונים, רובם לא, חלקם מוצדקים, וחלקם לא. זה המקום לעשות לכם קצת סדר ולהסביר למה מציקים לכם עם פרוצדורות ובדיקות, כשרק באתם ללדת.

פתיחת תיק

כדי להתחיל ברגל ימין, עברו בדלפק הרישום לפני הכניסה לקבלה, ופיתחו תיק. זה לוקח דקה ויקצר לכם תהליכים משמעותית. המחשב כבר מכיר אתכן, ויציקו לכן עם פחות שאלות. בדיקות הדם שלכן לא יעוכבו ותתקבלו מהר יותר למוניטור, רופא וכו'.

כרטיס מעקב הריון

הכניסי אותו עכשיו לתיק. כל המידע שמופיע בו יקצר לך זמן במידה ואת כרגע בכאבי צירים ואין לך סבלנות לענות על שאלות המיילדת. בכרטיס מופיע מידע חשוב לגבי מעקב ההריון, דברים שצריך לשים לב אליהם בלידה, ומעקב שצריך התינוק לעבור במידה ונדרש.

אם עברת ניתוח קיסרי בעבר, השתדלי להביא את דו"ח הניתוח מבית החולים בו נותחת, בעיקר אם את מעוניינת ללדת בלידה רגילה. יש בו פרטים מאד משמעותיים, כמו סוג החתך שעברת, וסיבוכים, אם היו חלילה, במהלך הניתוח.

מסלול החיול בקבלה לחדר לידה

ממש כמו בבקו"ם, בקבלה לחדר לידה תעברי כמה בדיקות רוטיניות, שיתנו לצוות שיטפל בך מידע על בריאותך הכללית, מצבים מיוחדים שיתכן שאת נמצאת בהם (שמות מפחידים כמו רעלת הריון, דהידרציה וכו' – אל דאגה, הם יחסית נדירים), ומצבו הכללי של תינוקך.

הבדיקות כוללות בדיקת שתן, לחץ דם וחום, ומוניטור של לפחות 20 דקות. הדגש הוא על לפחות 20 דקות, שבהם בודקים האם יש צירים ומה תדירותם, קצב הלב של התינוק וכיצד הוא משתנה לאורך זמן (מאיץ – טוב, מאיט – פחות טוב). קצב לב תקין של עובר הוא 120-160, כך שאל תתפלאו כשתשמעו דהרות מהירות.

בדיקת רופא

אם את עדיין אינך בלידה פעילה, סביר מאד להניח שתמתיני לרופא. לרוב מדובר בחלק הארוך של הבילוי בקבלה כיוון שיש מעט רופאים והרבה יולדות. סבלנות היא מילת המפתח כאן. הביאו ספר, תשבצים, והכי חשוב, מישהו שלא ילחיץ אתכן ויהיה לחוץ בעצמו.

בדיקה נרתיקית

לא נעים ולא תמיד נדרש.  הנטייה בזמן האחרון בחדרי לידה היא להמעיט בבדיקות נרתיקיות, אבל עדיין זו הדרך הנפוצה לדעת מהי הפתיחה והמחיקה שלך. במיילדות קוראים לזה "האם את בלידה פעילה", ובפועל זה אומר "האם אפשר להכניס אותך לחדר לידה". זה אולי קצת מעליב שאת אחרי כמה שעות של צירים עוד מהבית ועדיין אין פתיחה משמעותית.

כמה דרכים מצוינות בהן את יכולה להגיע לתואר המכובד "יולדת בלידה פעילה":

  • בקשי פינה משלך. במרבית בתי החולים יש חדרים קטנים בהם אפשר להעביר את שלב הצירים בשקט ובפרטיות, יחד עם המלווים שלך ומיילדת שמדי פעם נכנסת לראות מה שלומך.
  • בקשי לעשות חוקן. זה לא נורא כמו שזה נשמע. תנועת המעיים מזרזת את הלידה, שלא לדבר על כך שתרגישי נקייה יותר במהלך הלידה, ללא "תאונות" קטנות.
  • בקשי לעשות מקלחת. זרם המים באזור הגב התחתון עושה פלאים לכאבי הצירים, והזמן הרגוע שאת מבלה במקלחת כבר הביא לזירוז לידה משמעותי לא פעם ולא פעמיים.

בקיצור, המסלול שכמעט כולן עוברות ארוך ומפותל, אבל בסוף הסבלנות משתלמת. העיקר שכולם בריאים ושמחים על התוספת החדשה למשפחה.

בהצלחה.

מיכל ברס היא מיילדת ממרכז הארץ, ומעבירה קורסי הכנה ללידה,
הכנה ללידת תאומים והדרכה לטיפול בתינוק.

נועה איזנשטט

כל הזכויות שמורות 2016 © סטודיו נועה איזנשטט
- צילום הריון, צילום ילדים ומשפחה
חייגו: 054-5857477, כתובת: תל אביב, בן אביגדור 20.
כתבו לי באמצעות הטופס ליצירת קשר.
הצהרת נגישות

שיחת וואטסאפ