בזמן האחרון אני נתקלת במלא שאלות על אתרי אינטרנט: כמה זה עולה? איך בונים? מי בונה? למה לעזאזל אני מכינה ירקות בתנור ולא שוטפת את התבנית? (אוקי זה ספציפית שאלה של מיכאל מאתמול).
האמת היא שכמה שהנושא הזה נפוץ ושכיח – ככה הוא גם מורכב, הטכנולוגיה עפה כל כך מהר ועד שאני סוף סוף מצליחה להבין משהו - זה כבר מזמן קבור בבית קברות דיגיטלי.
האם באמת אנחנו צריכים להבין בזה? לא עדיף להשקיע את הזמן בפיתוח העסק? אם אני שפית - אעדיף להשקיע ביצירת מנות חדשות. אם אני צלמת - אעדיף לפתח את יכולות הצילום שלי או ליצור סטים חדשים לבוק בת מצווה ואת הנושאים הטכנולוגיים אשאיר כבר למומחים, לא?
ובכן חשוב להיות יעילים - עדיף באמת לקדם את מה שאנחנו טובים בו ולעשות outsource לדברים שהם לא הליבה של העסק, עם זאת לעסקים הקטנים לא תמיד יש משאבים לעבוד בצורה כזו לכן כן חשוב להבין ולדעת (לפחות בכלליות) איך מתנהלים בעולם הדיגיטלי.
אז נחזור לעניינינו - אתרי אינטרנט, מי, מה, כמה ולמה?
1. האם אנחנו בכלל צריכים אתר אינטרנט? חד משמעית - כן. צריכים מאוד מאוד ואם לניסים האינסטלטור מקומה 1 ירד האסימון – אז גם אתם צריכים לחשוב על זה.
הרבה טוענים שיש להם דף עסקי בפייסבוק, לכן הם לא צריכים אתר אינטרנט וגם ככה מגיעים אליהם מלא לקוחות וכרגע זה מספיק להם ו"גם אם יגיעו אלי עוד הריוניות לצילומים – פשוט לא יהיה לי מקום להכניס אותן!". ובכן זה לא רלוונטי כל כך, חשוב לזכור – פייסבוק הוא לא פלטפורמה ציבורית. זוהי פלטפורמה של מארק (ובעלי מניות נוספים) שמת להוציא ממנה כמה שיותר כסף, היא מנוהלת לפי חוקים והנחיות קשיחות ואנחנו מחויבים למסגרת ולפונקציונליות שלה.
מה זה אומר בעצם? זה אומר שמחר אולי יוחלט לחסום חשיפה בכלל וכל פוסט (אפילו מדף פרטי) יעלה כסף. זה אומר שמספיק שמישהו ידווח על הדף שלכם כדף עם תוכן מטריד – והדף שלכם יחסם לשבועיים. זה אומר בקיצור שהפרנסה שלכם תלויה בפייסבוק.
לכן בהנחה שאנחנו מתכננים כמה שנים קדימה – אנחנו נקים תשתית עצמאית שתהייה מנותקת מפלטפורמות קבועות כגון פייסבוק.
סיבה נוספת להקמת אתר היא בסיסית יותר - יותר לקוחות. Google חושף אותנו לאוכלוסייה מגוונת וגדולה, כך שכל אחד יוכל להיחשף לעסק שלנו: סבתא בלי אינסטגרם שרוצה לעשות צילומי משפחה או ילדונת בת 12 בלי פרופיל בפייסבוק שמחפשת צלמת לבוק בת מצווה.
2. מקווה שהשתכנעתם. כעת נעבור לשאלה מאוד מאוד חשובה – למה ישמש האתר? או איזה אתר אינטרנט אתם צריכים? אם התשובה שלכם קצרה מדי – כנראה שהיא לא נכונה. בואו נחשוב רגע, על פניו לא שאלה קשה. וואלה אני צלמת, אני צריכה מקום בו תוכלו לראות את צילומי המשפחה וילדים שלי, את צילומי הבת מצווה שעשיתי לפני יומיים או את בוק ההיריון המהמם של נטלי דדון. רגע, אולי בעתיד אני אפנה לקהל באירופה...אז האתר יהיה גם באנגלית? ויש גם את הקטע הזה של לקנות מהאתר...אולי ארצה לאפשר ללקוחות להזמין ולשריין צילומים ובוקים ישירות מהאתר? האם קיימות יכולות כאלה? כלומר – תפקיד ויכולות האתר נגזרים ישירות מהתכנית העסקית שלנו. במידה ומדובר בעיסוק זמני או תחביב – ניתן ללכת על פלטפורמות חינמיות ובסיסיות, אם מדובר במקצוע עיקרי ומקור פרנסה, בד"כ מומלץ להשקיע יותר בתשתית, עיצוב ופונקציונליות. בקיצור – חשוב לנסח את מטרת האתר ולמה ישמש.
3. איך מתחילים? ובכן השלב הראשון הוא כתיבת אפיון עבור האתר שלנו. כלומר אנחנו ממש כותבים מסמך אפיון ומציינים בו איך האתר יהיה בנוי, אילו דפים יכלול, מה יהיה התוכן המדויק בכל דף והפונקציונליות עד רמת הלחיצה על כל כפתור וקישור. אני תמיד ממליצה לכתוב אפיון קצת יותר מקיף ולהתייחס גם למטרות עסקיות של האתר, מתחרים שלנו, תפקוד האתר בעתיד וכ"ד. אחרי שהאפיון גמור – ממליצה להעביר אותו לכמה מהחברים ע"מ שיעברו עליו ויבדקו האם הוא ברור. האם קיימים נושאים ששכחתם לציין או פונקציונליות שצריך להוסיף. אפיון טוב ישמש אתכם גם עבור קבלת הצעות מחיר מהספקים השונים.
4. השלב הבא הוא הקמת האתר - כלומר בחירת הספק והפלטפורמה עבור אתר האינטרנט. ע"מ לבצע בחירות נכונות בשלב זה, נבין קצת יותר מהם השלבים שמרכיבים את תהליך בניית האתר שלנו:
- אפיון מפורט לאתר (איך האתר יהיה בנוי) – אחריות שלנו (סעיף 3).
- פלטפורמה עליה יהיה בנוי האתר (!) - נושא טכנולוגי מעט מורכב אבל סופר חשוב! זה קצת דומה לשיפוץ המטבח. אנחנו יכולים ללכת לנגר פרטי שיבנה לנו את המטבח מרמת המסמר ועד הארונות – הכל בהתאמה אישית או אנחנו יכולים להגיע לאיקאה ולהשתמש ברכיבים שכבר קיימים. האופציה הראשונה תתאים יותר לדרישות שלנו אבל תעלה יותר, האופציה השנייה תהייה זולה יותר אבל מצד שני אולי פחות מיוחדת ועם הרבה פחות גמישות.
כך גם באתרים – קיימות פלטפורמות מוכנות עם אובייקטים מוכנים (גלריות, תיבות של יצירת קשר או אובייקטים מוכנים של מודל רכישה מהאתר). במקרים כאלה נוכל להקים את האתר בעצמנו (עם קצת אוריינטציה טכנולוגית), או שנוכל להשתמש בשירותים של חברות "מתווכות" שיבנו לנו את האתר. פיתוח האתר מתבצע בעיקר ע"י גרירת האובייקטים ל"שטח העיצוב" עם הוספת כותרות ותכנים (WIX לדוגמא).
o יתרונות של פלטפורמה עם אובייקטים מוכנים:
1. חיסכון בעלויות ובזמן פיתוח
2. תשתית יציבה ומגובה על בסיס יומי (בד"כ)
3. בחירה יחסית גדולה של פלטפורמות עם עיצובים שונים
o חסרונות של פלטפורמה עם אובייקטים מוכנים:
1. תלות בחברה האחראית על הפלטפורמה
2. חוסר גמישות – לא ניתן לבצע התאמה של האובייקטים לעיצוב/פונקציונליות אותה נרצה
3. אתר כמו "של כולם"
בד"כ ספקים שונים יציעו לכם לפתח את האתר על תשתית כזו או אחרת, לכן לפני בחירת הספק חשוב להחליט במה נבחר.
- עיצוב האתר – חלק לא פחות חשוב. באתר קיימים לוגו, רקע לדפים שונים, תמונות ברזולוציות שונות ועוד אובייקטים שונים שאותם יש לעצב בתוכנה ייעודית (בד"כ פוטושופ). חלק מהספקים יציעו לכם גם שירותי עיצוב, חלק יבקשו מכם לספק להם קבצי עיצוב מוכנים. עיצוב האתר אינו זול ויש לקחת אותו בחשבון בעת תכנון תקציב לאתר ובחירת ספק. עיצוב האתר לא משפיע באופן ישיר על מיקום באתרי חיפוש (נדבר תיכף גם על זה) או על הפונקציונליות אבל מעשיר ומשפר את חוויית המשתמש.
- שם האתר – עדיף לבחור שם קצר וקליט. לא, לא את השם שלכם באנגלית :) שם קצר וקליט.
- פיתוח האתר – שלב הפיתוח זהו שלב בו הספק מפתח את האתר, שלב זה קריטי לתוצאה מוצלחת (הגיוני). יש לעבוד באופן צמוד יחד עם הספק, לבדוק את כל הדפים והפונקציונליות. לא לשכוח לבדוק את האתר בexplorer וגם בchrome – שני הדפדפנים העיקריים. כמובן לא לפסוח על בדיקת האתר גם בטלפונים ניידים מסוגים שונים – נבדוק שכל הגלריות עולות תקין, שתיבת הצור קשר עובדת ואתם אשכרה מקבלים מייל. שתמונות בוק בת מצווה לא מעוותות ברזולוציות השונות או צילומי משפחה לא נמתחים לרוחב או לאורך.
נקודה חשובה נוספת היא מהירות – תבחנו כמה מהר עולה האתר שלכם וכמה מהר אתם עוברים בין התמונות או בין הדפים השונים. אתר איטי יגרום למשתמשים לעזוב. אגב משהו קטן – עדיף שלפני פיתוח האתר או במהלכו, תכינו תכנים לאתר. קטעי כתיבה, בלוגים, תמונות של הריוניות, בת מצווש או ילדים. תעלו אתר מלא בתכנים.
- שפת האתר – אם אתם עובדים בארץ ולא מכוונים לעשייה בינלאומית, תקימו את האתר בעברית. זה נח יותר למשתמשים ויעיל יותר לקידום האתר בגוגל
5. תחזוקה ושוטף – האתר באוויר! מזל טוב, זה בהחלט לא מובן מעליו. אז מה קורה בעצם ביום יום? נדאג לכמה היבטים:
- אחסון האתר - קודם כל האתר שלכם הוא אוסף של קבצים. אוסף של קבצים שמאוחסן פיזית על שרת (מחשב) חזק איפשהו בעולם או בארץ. הספק משלם על מקום אחסון לחברה (בזק לדוגמא) שמתחזקת את השרתים ומאחסן שם את האתר שלכם. השרתים האלה בעצם אחראים על הביצועים של האתר שלכם (כמה מהר הוא עולה) וגם אמורים להגן של פריצות לאתר. הרי מדובר בעצם במחשב חזק עם מערכות הגנה שאמורות להגן על התכנים מניסיונות פריצה. כמו כן בחוות שרתים איכותית המנוהלת בצורה נכונה מתבצעים גיבוים יומיים/שבועיים של כל התכנים. כלומר במידה ומשהו משתבש – אנחנו תמיד נוכל לבקש את הגיבוי מתאריך X.
- מערכת לניהול האתר – בד"כ האתר מגיע עם ממשק נוסף, דרכו ניתן לנהל, להוריד ולהוסיף תכנים שונים באתר בלי שנהייה תלויים בספק. לדוגמא להוסיף המלצות מבוק משפחה או קטע בלוג על צילומי ילדים בקיץ וכ"ד. יש לדאוג לקבלת הדרכה והסבר על מערכת לניהול האתר ולהתנסות בה.
- טיפול בבאגים ותחזוקה של הספק – אחרי שהאתר עלה לאוויר יש לדאוג לתחזוקה של האתר. כלומר מה קורה כשמתגלה באג שדורש תיקון? יש לסגור את הפרטים מול הספק – מי אחראי לתקן, תוך כמה זמן, איך יתבצעו עדכונים תכנה שונים לאתר וכמה זה יעלה לכם.
6. קידום האתר – אוקי, כאן קבורה העצם. יש לכם אתר. ערך מוסף עיקרי של אתר אינטרנט הוא להביא לקוחות. לא כאלה שמחפשים "נועה איזנשטט בוק הריון" ואז מוצאים את האתר אלא לקוחות שמחפשים "בוק הריון מחירון" נניח ואז מוצאים את האתר שלי בעמוד ראשון או שני. כלומר החוכמה היא להביא לקוחות שלא מכירים אתכם.
אתר ניתן לקדם ב 2 דרכים – SEO (קידום אורגני) או קידום ע"י Google Ads (תשלום על שיווק לGoogle). אבל זה סיפור אחר לגמרי שנדבר עליו בפרק הבא של "נועה ועלילותיה בארץ המחשבים".
טוב חברים. אני משקיעה וכותבת ואתם לא מגיבים וגם לא משתפים. מה הקטע? קשה? באמת קשה ללחוץ על כפתור?!!!!?? יפגע לכם בפאסון!!!??? בקיצור תגיבו ותשתפו – אולי יש חברים שבדיוק מתלבטים על מה ואיך להוציא את הכסף וזה יעזור להם!
זזתי לישון
שלכם,
נועה.