שת"פ? לא תודה, כבר תרמתי

צילומי ילדים

שת"פ? לא תודה, כבר תרמתי

היום נדבר על נושא חשוב שנקרא השת"פ. הוא חשוב מאוד אפילו :)

שת"פ טוב יכול לסייע לגדילת העסק מבחינת רשתות חברתיות, מוניטין ורווחיות, מצד שני שת"פ לא איכותי - יכול לגרום לנו נזק, פגיעה במוניטין והפסדים.

אבל לפני שנצלול ונתעמק בפניני חכמה שצברתי במהלך חיי הקצרים, ברשותכם אוציא קצת קיטור שהצטבר לי (במהלך חיי הקצרים).

אז ככה, שת"פ זה מגניב אבל הנה כמה דברים שפליז, פריטי פליז, אל תעשו:


1. Call the baby his name - אז נתחיל בתכלס. בלי קודים ובלי שמות מפוצצים, חשבתם על רעיון? תגידו מה זה בדיוק ותחסכו זמן לשני הצדדים. אין צורך ב"נועה, בא לך להשתתף בפרויקט", "האם את מעוניינת לעשות איתי פרויקט", "להיות חלק מיוזמה" - כולנו אחרי יום עבודה והרדמות ולי אישית יש פחות אנרגיות לשיחות נימוסים של "בא לי" "אשמח לשמוע" "על מה מדובר". אנחנו לא בדייט והחיים קצרים מדי לשיחות חולין.

2. לא כל דבר הוא "פרויקט" - וזה סתם קטע שמציק לי, פרויקט זה פרויקט. לצלם ילדים בתמורה לפרסום/קרדיט - זה לא פרויקט, זה בארטר. לצלם בוק בת מצווה של בת המצווה כי היא תהייה מפורסמת ויום אחד תככב בסדרות (סבבה אני מפרגנת) וזה יוסיף לי לפורטפוליו - זה לא פרויקט, זה סתם ניצול.
נכון ש"פרויקט" נשמע יוקרתי ונחמד ואתם ב"פרויקט" ואני ב"פרויקט", אבל בחייאת, בואו נשמור את ה"פרויקט" לפרויקטים.


3. לא מגובשים? תחסכו את הפניה. חלק גדול (90%) מהפניות אלי, מתחיל ב"נועה אשמח לשת"פ". אחרי זה אני שואלת כמובן על מה חשבת? אשמח להסבר? בנק' זו אני פוגשת 2 תגובות. מי שפנה אלי...לא עונה ונעלם (כן כן פשוט לא עונה כאילו מה שאלתי? הצעתם, תסבירו!), בשלב זה, אני מדמיינת שהפרופיל שפנה אלי באותה המדיה הוא קרטון גדול, עליו אני שופכת בנזין ושורפת (לפעמים המטאפורה מתחלפת לבובת וודו עליה אני עושה רוורס עם האוטו)... התגובה השניה היא "אשמח לדבר/להיפגש ולחשוב על רעיונות". אז הדבר היחיד שבא לי להיפגש איתו בזמני החופשי, הוא נטפליקס ואולי פעם בשבוע עם בעלי, בקיצור, לא, לא בא לי להיפגש ו/או לדבר בטלפון ולחשוב על רעיונות.

כעת, אחרי שבנימוס הסברתי מה מעצבן אותי, אשמח למקד אתכם מה כן נכון לעשות בשת"פ או כשמציעים שת"פ… אז ככה:

1. עבודת הכנה 1 - תחשבו, מה הן המטרות העסקיות שלכם? מוניטין, רווחיות, מיתוג וכ"ד והאם השת"פ המדובר ישיג עבורכם את אותן המטרות? נניח אנחנו בעונת הקיץ בה כולנו משלמים אלפי שקלים מיותרים לגנים על חודש אוגוסט. עבור סטודיו לצילום מתגלה פוטנציאל בשת"פים עם גני ילדים - כי הקיץ הגיע וכולם עושים צילומי ילדים בגנים, שת"פ כזה יכול לסייע לכם לצאת ברווח לתקופת הקיץ בה תעבדו הרבה בלצלם גנים (חצי זמן מזה זה ניגוב נזלת), מצד שני שת"פ כזה גם יכול לפגוע במיתוג שלכם כצלמי בוטיק/צלמי סטודיו יוקרתיים וכ"ד. כלומר רווחיות אל מול מיתוג.

2. עבודת הכנה שלב 2 - תעשו שיעורי בית. למי אתם מציעים שת"פ? מה יחסי כוחות ביניכם? האם הוא משפיע פחות או יותר מכם? מי צריך את מי יותר? האם לעסק השני יש מה להרוויח מהשת"פ? מה הערך המוסף שלכם עבורו?

3. הגדירו ותכננו את השת"פ - בהמשך לסעיפים שכבר ציינתי מעלה, חשבתם על רעיון? מצוין. עכשיו בואו נהייה מקצועיים קצת יותר ונגדיר איך השת"פ יעבוד (לפחות בקווים כלליים). מי עושה מה בדיוק? מי מקבל מה בדיוק? איך הדברים נעשים? מתי ובאיזו תדירות? אל תתנו לצד השני לשבור את הראש או לחשוב. לא מספיק לשאול אם בא לי שת"פ ואז (גרוע מאוד מאוד מאוד) לבקש ממני לחשוב על האופציות לשת"פ. 
תבואו מבושלים ומדויקים, מבטיחה שהצד השני יהיה הרבה יותר חיובי כלפיכם כשתציגו תוכנית שמשדרת רצינות. בסופו של דבר אני מאמינה שכמו כל דבר בחיינו גם ההתנהלות כאן משקפת על העסק שלנו, כלומר אם אני מציעה רעיון לא מבושל/מוגמר לשת"פ - כנראה אני גם מתנהלת כך בתוך העסק שלי.

4. שת"פ למתקדמים - אל תחשבו רק על טווח קצר, "תצלמי את הילד שלי" ואפרסם אותך באינסטגרם או תפני אלי הריוניות לטיפול שיאטסו מיוחד ואעביר לך אחוזים. קחו צעד קדימה. תחשבו על מתיחת מותג, מה תוכלו לעשות ביחד ואיך תוכלו למנף אחד את השני? בקטע של 1+1=3. איזה מוצר חדש ניתן לגבש עם היכולות של שני העסקים? כך גם תרוויחי יתרון תחרותי משמעותי וערך מוסף גבוה מאוד ללקוחות.

אז אלה 2 דקות שלי על שת"פים. תשתפו, זה חשוב לדעתי ואשמח לתגובות ושאלות בכל נושא!


שלכם,
נועה

נועה איזנשטט

כל הזכויות שמורות 2016 © סטודיו נועה איזנשטט
- צילום הריון, צילום ילדים ומשפחה
חייגו: 054-5857477, כתובת: רמת גן, שדרות ירושלים.
כתבו לי באמצעות הטופס ליצירת קשר.