טווח קצר או טווח ארוך - מי את/ה ביניהם?

טווח קצר או ארוך

הי, אחרי תקופה קצרה של יובש בכתיבה...חזרנו לנושא מרתק!
בזמן האחרון כשאני סתם מבשלת בבתי תמחוי אוכל להמונים או עוסקת בפעילות התנדבותית בבתי אבות, שואלים אותי הרבה בעלי עסקים קטנים.."נועה!? מה זה פעילות עסקית לטווח ארוך, פעילות עסקית לטווח קצר ומה ההבדל ביניהן??"

אז ככה, נכון שזה לא נושא "סקסי" לכתוב עליו כמו "איך לצלם את הילדים שלך לבד בבית" או "איך לבחור סטודיו לצילומי הריון" אבל אנחנו משקיעים הרבה ועושים הרבה בשביל העסק שלנו - חשוב להבין למה אנחנו עושים את מה שאנחנו עושים, האם זה תורם או לא תורם לעסק ואולי צריך לשנות חלק מהפעולות שלנו.
כשהקמתי את הסטודיו שלי, לא חשבתי טווח ארוך או קצר. פעלתי, צילמתי והגבתי בעיקר. התנהלות כזו היא אכן פעילות לטווח קצר ומאפיינת עסקים בתחילת דרכם. באופן טבעי כשאנחנו בתחילת דרכנו - הנטייה היא לפעול מתוך חשש. להתחקות אחר עסקים/מתחרים שנמצאים זמן מה בשוק ולקוות להמשיך לצוף עד ל"הצלחה" המיוחלת.

היום, ברור לי שהסטודיו והצילום שלי הם לא תופעה זמנית. לכן את הפעילות שלי אני תמיד מחלקת ל-2 מימדים: טווח קצר וטווח ארוך.

ההגדרות שלי: פעילות לטווח קצר היא בעצם אוסף של פעולות שישפיעו או אמורות להשפיע על העסק שלי בתקופה של 1-12 חודשים קרובים. בד"כ כאן אצל רובנו פעילות כזו תתבטא בפעולות או יותר נכון לומר תגובות לביקוש/חוסר ביקוש, תגובות למתחרים, למאורעות בחיים האישיים שלנו וגם רצון לתת מענה לעונתיות הקרובה (לדוגמא מבצע לחגים וכ"ד). צורה נכונה יותר היא לא להגיב אלא לתכנן מראש - לזהות מגמות, לקחת בחשבון סיכונים ולפעול מתוך מניעה/הכנה מוקדמת ולא מתוך תגובה.

פעילות לטווח ארוך היא בעצם נגזרת של חשיבה לטווח ארוך, בד"כ אנחנו נבחן טווח של 3-5 שנים הבאות, נגדיר מטרות ויעדים עסקיים ופעילות עסקית ע"מ להשיג את אותם היעדים והמטרות. הכנה והשקעה בפעילות לטווח ארוך אמורה (בד"כ) למנוע ו/או מראש להכין אותנו לכל ה"הפתעות" העסקיות וכך גם לחסוך את התגובות הלא מתוכננות לטווח הקצר.

אז מה עושים תכלס ביום-יום? נעבור בקצרה על מספר נושאים בהם אנחנו עוסקים - וננסה להגדיר פעילויות לטווח קצר וארוך.

שיווק:

טוב, זה די נושא ענק, נצמצם למספר פעולות שכולנו מכירים ועושים.

קמפיינים שיווקיים (פייסבוק/אינסטגרם או גוגל) - פעילות לטווח ארוך מתבטאת כאן ברצון שלי להכרה לטווח ארוך. כלומר כשאני אבחר קהל יעד - אכוון רחב, לא אחפש הריונית שגרה בטווח של חצי שעה מהבית שלי ו/או נמצאת ברמת גן אלא אכוון לנשים שאולי מכירות נשים שאולי יגיעו אלי לצילומים. כך, עוד שנתיים תגיע אלי רווקה שהכירה אותי באינסטגרם ועוקבת מאז ועוד שנה תבוא לבוק בת מצווה נכדה שסבתא שלה עשתה לי לייק ורכשה לה במתנה את חבילת הצילומים שלי. לעומת זה, לטווח קצר אנו נגדיר קמפיינים קצרים עם קהל יעד ממוקד עבור חגים כמו פורים לדוגמא, נרצה למשוך קהל עבור אירוע מסוים לכן גם ההגדרה והאוכלוסייה יהיו הרבה יותר מוגדרים.

מוניטין ומיצוב:

תכלס לא מדובר במושגים זהים אבל אין לי כח עכשיו לכתוב מגילה אז נסתפק בזה. כשנבנה את עצמנו - ננסה לחשוב, איפה נרצה להיות עוד כמה שנים? איך תרצי להיתפס בידי קהל היעד? עסק בוטיק, בעל ביקוש רב עם מוצר איכותי ומחיר תואם?. להיות במקום בו ללקוח תהייה את הזכות להצטלם אצלי? או אולי מישהי נגישה לכולן, בעלת מחירים בהתאם שתתאים את עצמה ואת המוצר לדרישות הלקוחות? כל מה שנבחר - יש לו יתרונות וחסרונות. אבל חשוב לבחור מהתחלה וחשוב להתנהל בעקביות בהמשך הדרך. לדוגמא אם אני רוצה לפוצץ את היומן ולהיות נגישה לכל האוכלוסיות - אדע לשווק ולתמחר את עצמי בצורה אגרסיבית מהיום הראשון. אעשה קייקסמשים, בת מצוות, ימי הולדת - אשתדל להתרחב למספר רב של תחומים. אם ארצה להיתפס כמומחית בתחום מסוים, אומנית עם תו איכות. אדע מהיום הראשון לא להתפזר. להתמקצע באותו התחום, לא להשאיר עקבות של צילומי אופנה לבזאר הדרום שעשיתי לפני 10 שנים כשאני בכלל רוצה להיתפס כצלמת הריון מספר אחת.

מיתוג:

נושא מעניין. רובנו ממהרים ורצים למתג את העסק, לעצב לוגו פונטים ומשפט מנצח. מרגישה אמביוולנטית כאן, מצד אחד תמיד כיף להגיע לבית קפה מעוצב עם תפריט יפה או להיכנס לאתר יפה וכ"ד. אבל לוגו או משפט אף פעם לא הובילו או סחבו עסק. הכל, אבל הכל התחיל באיכות, ייחודיות, פה לאוזן ועל זה הולבש כבר כל השאר. אני לא שוללת להשקיע במיתוג וכ"ד - אבל שווה לקחת כמה שנים בהם העסק יתחיל לחיות, יקבל משמעות, כיוון ותוכן. אחרי זה כשנדע מי זה העסק שלנו, עם מה הוא הכי מזדהה ולאן הוא מכוון - נשקיע ונחפש לו שמות ולוגו. אני מתכוונת כמובן יותר לעסקים שדומים לעסק שלי - צילום, סוגי אמנות שונים, לא בתי קפה אולי או אופנה וכ"ד.

תשתית וירטואלית:

פייסבוק, אינסטגרם, אתר וכ"ד - מדובר בתשתית יקרה וחשובה. אנחנו נשקיע עשרות שעות בחודש באפיון, בנייה והקמת התשתיות. אם נעשה זאת בצורה מוצלחת ונכונה, אז עם הזמן האתר או הדף העסקי יצטרכו פחות תחזוקה ויצברו חוזק בזכות עצמם. אז כמה טיפים לטווח קצר ורחוק:

כל דבר שאתם כותבים - כתבה קצרה, המלצה על משהו, פוסט ארוך, בלוג וכ"ד  - שמרו אצלכם. מדובר בחומרים שלכם שישמשו אתכם אחר כך באתר או בדף העסקי וכ"ד.
אל תמהרו עם אתר האינטרנט, מדובר בהשקעה לא קטנה ועדיף להשקיע בה זמן ולעשות אותה עם אנשי מקצוע. תעבדו לפחות שנה, תבינו מה מייחד אתכם, מה אתם מייצגים - לפי זה ניתן כבר לבנות תשתית עיצובית וקן מנחה לאתר אינטרנט. אם חשוב לכם שתהיו נוכחים באינרטנט כבר בימים הראשונים ופייסבוק עם אינסטגרם לא מספיקים - ניתן ואולי עדיף להשתמש בהתחלה בפלטפורמות פחות יקרות - כמו WIX או דוגמאות אחרות. בד"כ בתקופה הראשונה (שנה שנתיים) העסק משתנה הרבה עד ההתייצבות - לכן הקמת אתר על ההתחלה תגרור בד"כ הרבה שינויים והתאמות לאחר מכן. לדוגמא פתחנו סטודיו לצילום ואת מתמקדת בצילומי ניו בורן וילדים ובונה את האתר בהתאם, תוסיפי מחירון רל, לאחר שנה קצת שינית כיוון, הורדת ניו בורן והוספת תדמית ובוקים של בת מצווה (סתם זורקת דוגמאות) - יהיה צורך לשנות/להוסיף תכנים, לעדכן לשוניות באתר וכ"ד.
כנ"ל פלטפורמות חינמיות - פייסבוק ואינסטגרם: אל תמהרו. חשוב לבחון לטווח ארוך את הפעילות שלכם. חבל לפתוח דף עסקי, לצבור אלפי עוקבים ואז לשבור את הראש איך מעדכנים אותו בהתאם לשינויים בעסק

זהו, כרגיל מדובר בהגיגים מתוך ראשי בלבד. אולי תסכימו עם חלק מהדברים, אולי תרדמו אחרי פסקה. בכל מקרה תגיבו, תשאלו - אני אשמח ללכת לישון..סליחה. התכוונתי לענות על השאלות :)

שלכם,

נועה..

נועה איזנשטט

כל הזכויות שמורות 2016 © סטודיו נועה איזנשטט
- צילום הריון, צילום ילדים ומשפחה
חייגו: 054-5857477, כתובת: תל אביב, בן אביגדור 20.
כתבו לי באמצעות הטופס ליצירת קשר.
הצהרת נגישות

שיחת וואטסאפ