בטן מלאה – על זוגיות לפני לידה

זוגיות בהריון

9 חודשים של בטן, רק לא חשבת שזו תהיה בטן מלאה בכעסים על בן הזוג שלך ובאכזבה על חלום שלא קרה. איך זה שכל הזוגות בתמונות הריון בפייסבוק נראים כמו בראד ואנג'לינה ולך מרגיש שאתם יותר כמו אל ופגי באנדי? כבר שמעת על זה שילד טורף את כל הקלפים, אבל לא אמרו לך שהוא יעשה את זה עוד מהבטן. קבלי חיבוק ועידוד, את לא היחידה ואת לא לבד. תשארי איתנו כדי להבין מה עובר עליכם ומה את יכולה לעשות כדי להקל על שניכם ואפילו להינות.

אז מה עובר עליכם?

את

  • לא שפוייה כרגע - מלאה הורמונים שמשתוללים, את עוברת שינויים פיסיים ורגשיים מטורפים ומואצים בתקופה קצרה של כמה חודשים. זה סוג של מגה-תסמונת-קדם-סתית, את לחלוטין תופסת את המציאות בצורה מוקצנת והרגשות נצמדים אליך כמו הגי'נס מלפני ההריון. את רשמית מוגדרת כסובלת מ"אי שפיות זמנית". תדעי לך שבארה"ב אשה זוכתה מרצח בעלה על רקע של תסמונת קדם וסתית :) אבל בלי רעיונות, בבקשה.
  • מתה מפחד -  אם עכשיו הוא לא עוזר, מה יהיה כשהילד יגיע? למה הוא לא מבין אותי? מה קורה לקשר שלנו?

הוא

  • בעיקר מת מפחד – איך החיים שלנו יראו אחרי שהילד יוולד? מי אמר שאני מסוגל להיות אבא? איך אני לוקח על עצמי כזו אחריות? מי בכלל ישים לב אלי אחרי שהילד יגיע? האם מעכשיו סקס = אני ויד ימיני?
  • מבולבל – מי לקח את אשתי והחליף אותה בשד טזמאני משוגע?

איך להקל על הזוגיות ועל עצמך בתקופת ההריון? 10 טיפים משני חיים:

  1. תודי על המראה העוצמתית - כל תחושה שעולה בתקופה הזו הייתה קיימת גם לפני ההריון, במינון נמוך יותר ואולי לא במודע. ההריון הוא הזדמנות לקבל מראה עוצמתית על מה שבאמת מפחיד אותך, מפריע לך ומאתגר אותך. זו הזדמנות להכרה בחלקים מסויימים שקיימים בך ומתוך זה אפשר להתפתח ולצמוח. אז תודה.
  2. פזמי לעצמך כל יום משפט שחכמים ומנוסים מאיתנו אמרו – "הכל זמני והכל חולף". אחד הקשיים בהתמודדות עם נפילות ביחסים זו ההשלכה קדימה – אנחנו שואלות את עצמינו "האם זה יהיה תמיד ככה? האם זה יחמיר??". ובעצם השאלות האלו אנחנו מתמכרות לטיפה המרה של הדאגה והיא בעצמה זו שהורסת לנו את היום יום. תזכירי לעצמך שזו תקופה, גם היא תחלוף, שדברים משתנים כל הזמן, שכבר היו לכם תקופות מאתגרות שעברתם והמשכתם מהן הלאה.
  3. דברי על מה שחשוב לך – מגיע לאבא של העובר שלך לדעת מה את מרגישה, מגיע לך לספר לו. שתפי אותו במה שאת מרגישה, מבלי להאשים ולציין במה הוא לא בסדר. ספרי על מה שאת מרגישה בתקופה הזו, מה היית רוצה שיקרה בחיים שלך. נניח, במקום לאמר "נמאס לי שאתה לא מסדר את הבית" את יכולה לאמר "קשה לי לסדר את הבית כל יום עם הבטן הגדולה".
  4. קחי אחריות על הצד שלך – נכון שאת בהריון ומגיע לך דלי ענק של גלידה ב-2:00 לפנות בוקר. עם חמוצים בצד. אבל. אבל אם את רוצה שהוא יקח אחריות על מה שהוא אומר ועושה – תתחילי את ותשמשי לו דוגמא. "אני יודעת שאני לא במיטבי לאחרונה ואני קצת עצבנית עליך, ההריון הזה מעייף אותי ואני מודאגת" יכול להיות משפט שיגרום לו להבין שאכפת לך.
  5. תסלחי לעצמך – לקחת אחריות זה לא להרגיש אשמה. בסדר, את יודעת שאולי את לא תמיד במצברוח שיא, אבל זה אנושי, נשי ואת מקבלת את עצמך כפי שאת. בכל זאת, אי שפיות וכזה.
  6. תראי את הכאב שלו – האם יש בך משהו שיכול להבין למה קשה גם לו? ממה הוא מפחד? מה הלחצים שמופעלים עליו בחיים? אל תהיי אשתו לרגע. תהיי אחותו, תהיי אמא שלו, ידידה שלו. תסתכלי על הגבר שלך ותראי את הכאב והתסכול שקיימים בו. לא כל מה שהוא מרגיש קשור אליך, תזכרי שיש לו עולם שלם משל עצמו. מוזמנת גם להתעניין במה שהוא מרגיש, ולהקשיב – את ממש לא חייבת לענות או למצוא פתרונות.
  7. תנהלי יומן – ותכתבי בו את הרגשות שעולים במהלך היום: מה קרה ומה הרגשת. פשוט ככה. תוך כמה שבועות את תרגישי שינוי מרתק, מחקרים הוכיחו כי כתיבה על רגשות מסייעת למוח להתגבר על קשיים נפשיים.
  8. תעשי משהו בשביל עצמך – ואללה, זו תקופה שיכולה להיות לא פשוטה, למה שלא תפנקי את עצמך? תקפידי לעשות דברים כייפיים ביום יום, גם דברים קטנים ופשוטים יעשו את העבודה.
  9. תודי על מה שכן – בכל ערב, לפני שאת הולכת לישון – תכתבי לעצמך מהם הדברים הטובים שקרו לך באותו יום ואילו דברים טובים את רואה בבעלך (אל תתקמצני, גם הדברים הכי קטנים ראויים להכתב. כן, גם זה שהוא זכר להוריד את מושב האסלה).
  10. תתמידי – כמו שהעובר שלך עובר דרך, מתפתח ומשתנה במשך 9 חודשים עד שהוא יוצא לאויר העולם, כך גם לפניך עומדת דרך. גם אם קשה ומפחיד, תמשיכי לקיים את הטיפים שקיבלת בכתבה הזו ותני זמן לתוצאות להגיע.

אורטל זיו היא אשתו של, אמא של ומאמנת למערכות יחסים
https://www.facebook.com/ortalzivcoach
052-8945483

נועה איזנשטט

כל הזכויות שמורות 2016 © סטודיו נועה איזנשטט
- צילום הריון, צילום ילדים ומשפחה
חייגו: 054-5857477, כתובת: תל אביב, בן אביגדור 20.
כתבו לי באמצעות הטופס ליצירת קשר.
הצהרת נגישות

שיחת וואטסאפ